søndag den 18. marts 2012

Tema: Annoncering på smartphones


smartphone
Af: Sebastian Østfeldt, Account Manager

Hen over de seneste år er der med introduktionen af smartphones sket lidt af en revolution på det danske mobilmarked. Med en smartphone er det blevet nemmere at gå på nettet, når du er på farten. Det er derfor også blevet langt mere interessant for annoncører at markedsføre deres produkter på det mobile format.
De nyeste tal viser, at 36 % af alle danskere har en Smartphone. Det er en stigning fra 17 % på kun ét år . Hvis du falder ind i statistikken under de 36 %, så har du sikkert allerede opdaget de mange reklamer i dine apps, fx i wordfeud eller Angry Birds, og når du går på nettet.
Disse mobilannoncer kan man blandt andet sætte op ved hjælp af Google’s adwords-system, hvor kampagner som standard er ”opt in” til at blive vist på mobilen. Derudover købte Google tilbage i 2009 AdMob , en ny annonceringsplatform, som giver yderligere muligheder for annoncering.

Nye annonceringsmuligheder skaber nye udfordringer
Set i et search marketing perspektiv, er denne udvikling meget interessant, da det giver nye muligheder og udfordringer at tage højde for. En af disse udfordringer er, at folks søgemønstre er helt anderledes på en mobil end på en traditionel computer.
Især det, at foretage indkøb via mobilen, er endnu ikke så udbredt. Det skyldes både, at mange hjemmesider endnu ikke er 100 % optimeret til mobilformatet, og at det kræver en adfærdsændring at foretage større indkøb via mobilen.
Omvendt er mobilplatformen rigtig stærk, når det gælder søgninger på farten, fx hvis man skal finde et godt sted at spise, den nærmeste Statoil eller lignende.

Statoil på kort
Vi sætter fokus på de nye annonceringsmuligheder
Hen over den næste måned vil vi gennemgå nogle af de nye muligheder, som den stigende trafik på Smartphones åbner op for. Vi lægger ud med click-2-call-kampagner.

Click-2-call
Med Click 2 Call-funktionen (C2C) er det muligt at tilføje og få vist et telefonnummer direkte i en adwords-annonce som vist herunder.

fitness dks brug af C2C
Det smarte ved C2C-funktionen er, at man kan geosegmentere. Dette er en fordel for blandt andet fitness dk, der har centre med hver deres telefonnummer i mange forskellige byer.
Med C2C sikrer fitness dk, at brugere i Slagelse får vist et telefonnummer direkte til det lokale center. Det er både en rigtig god service over for fitness-kunderne, og så kan det spare fitness dks medlemsservice for opkald, som skulle have været til et lokalt center.
fitness dks brug af C2C
Best practice er at benytte et unikt telefonnummer, da man så kan måle den direkte effekt, som C2C-annoncerne bidrager med. Har 10 opkald til det anførte nummer resulteret i to solgte produkter til en samlet adwords-omkostning på 500 kr., har man således haft salg på 250 kr. stykket.
Denne feature er særligt relevant for B2B-virksomheder eller virksomheder, som sælger en type produkter, hvor brugeren gerne vil snakke med en medarbejder inden et køb.

Enkelte kritikpunkter
Hvis man skulle være en smule kritisk over for C2C-funktionen, så skulle det være fordi, man bruger penge på at få brugeren til at ringe op, når brugeren lige så vel kunne bevæge sig ind på virksomhedens hjemmeside og finde det relevante nummer.
En anden mindre kritik er, at mere og mere indhold bliver flyttet fra kundens hjemmeside og direkte ud i browseren, i dette tilfælde Google. For mange virksomheder er det vigtigt at få brugerne ind på deres egen hjemmeside, og i dén optik er C2C en mindre attraktiv løsning.
Alt i alt er det dog spændende med alle de nye muligheder, som boomet i smartphones skaber. Vi følger op om nogle uger med flere af de nye muligheder, ellers kan du altid kontakte IUM, hvis du ikke kan vente.

*Denne blog post er skrevet i forbindelse med mit arbejde hos IUM Danmark. Du kan læse det oprindelige indlæg her: http://www.frontbox.dk/2012/03/15/tema-annoncering-pa-smartphones/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar